Priemysel vstúpil do nového roka poklesom, najmä v dôsledku slabších čísel v kľúčovom automobilovom priemysle. V medziročnom porovnaní si ale udržal kladné hodnoty rastu, hoci dynamika jeho medziročného rastu sa v porovnaní so záverom minulého roka spomalila o viac ako 1 percentuálny bod.

Ťahúňom priemyslu ostávala aj v úvode tohto roka výroba elektrických zariadení, pomerne silne zotavenie je vidno aj u hutníkov a silné čísla si v januári pripísala aj energetika. Štatistický úrad spolu s januárovými číslami pristúpil aj k pravidelnej metodickej zmene a posunu bázického roka z roku 2015 na 2021. Zmena váh odvetví pomohla na prelome rokov zvýšiť i dynamiky medziročnej zmeny priemyselnej produkcie. Kým pred metodickou zmenou v decembri priemysel medziročne klesal o 0,1%, po revízií a posune bázického obdobia na rok 2021 si už pripísal pomerne silný nárast o 4,9%.

Produkcia priemyslu sa podľa údajov Štatistického úradu v januári znížila o 2,8%. Dynamika medziročného rastu priemyslu sa tak spomalila z revidovaných 4,9% v decembri na 3,6% v januári. Napriek stále prítomnému medziročnému nárastu sa nedá aktuálna úroveň výkonu slovenského priemyslu hodnotiť ako postačujúca. Na jeho kondícií sa stále prejavujú dôsledky energetickej krízy, ale aj štrukturálnych zmien v kľúčovom automobilovom priemysle. V porovnaní s januárom 2020, t.j. v porovnaní s obdobím pred nástupom série kríz, bola januárová produkcia priemyslu stále nižšia o 2,3%. Pokles ide pritom najmä na vrub automobilového priemyslu, kde produkcia za januárom 2020 zaostávala až o 15%.

Produkcia slovenského automobilového priemyslu sa znižovala aj v úvode roka, čo sa prejavilo aj na jej medziročnej zmene. Tá sa opäť vrátila do červených čísel, keď bola v porovnaní s januárom predchádzajúceho roka nižšia o 6,2%. Z celkového medziročného rastu priemyslu tak automobilový priemysel uberal až 1,45 pb. Na druhej strane, január je z pohľadu výroby áut často pomerne nestabilný mesiac, ktorý neraz ovplyvňujú predĺžené zimné odstávky produkcie, najmä v období zavádzania produkcie nových modelov, či ich upgradov. Akokoľvek, predpokladáme, že tento rok, najmä jeho úvod, bude pre európsky automobilový priemysel opäť relatívne náročný.

Efekt realizácie odložených predajov z čias úzkych hrdiel sa už z veľkej časti vyčerpal a do popredia sa na prelome rokov začali tlačiť faktory dopyt po nových autách v Európe skôr znižujúce – nižšie reálne príjmy európskych domácnosti, ale aj štrukturálne zmeny (práca z domu, prechod na elektromobilitu), ktoré ovplyvňujú najmä dopyt na trhoch západnej Európy. Navyše európske automobilky, vrátane ich slovenských závodov, musia čeliť čoraz viac silnejúcej ázijskej konkurencii, predovšetkým v oblasti elektromobility. Problémy v produkciu v odvetví môžu dočasne prinášať aj znovu sa rodiace úzke hrdlá v súvislosti s problémami v Suezskom prieplave.

Slabší úvod roka majú za sebou aj strojári, ktorých produkcia druhý mesiac v rade (po zohľadnení sezóny) klesala. Medziročne však bola nižšia len nepatrne, o 0,7%. Dlhodobo sa nedarí výrobcom spotrebnej elektroniky, čo potvrdili aj január (-11,2% medziročne). V červených číslach v medziročnom porovnaní sa ocitla aj farmácia (-17,2%), výroba z gumy, plastov a stavebných materiálov (-5,8%), ostatná výroba (reprezentovaná najmä výrobou nábytku, -5,6%), či textilný, odevný a kožiarsky priemysel (-0,1%). Pomerne významne sa prepadla ťažba (-36,9%).

Ťahúňom priemyslu v úvode roka ostávala produkcia elektrických zariadení (11,9%). Údaje HDP zo štvrtého štvrťroka však naznačujú, že vyššia produkcia v sektore sa plne nepremieta aj vo vyššej pridanej hodnote v odvetví. Ďalej sa zotavuje výroba kovov a kovových konštrukcií, ktorá si medziročne v produkcii polepšila až o 15,6%, najskôr i vďaka čiastočnému uvoľneniu cenového tlaku na vstupe (ceny energií). Silný nárast o takmer štvrtinu (24,9%) si pripísala i energetika. Tá ťaží z nových výrobných kapacít vo výrobe elektriny (tretí blok jadrovej elektrárne Mochovce), ale v januári jej k rekordným číslam najskôr pomohlo aj relatívne chladnejšie zimné počasie v druhej januárovej dekáde.

Výhľad

Vojna na Ukrajine, ale aj efekty uťahovania menových podmienok na viacerých významných exportných trhoch slovenských priemyselníkov by mali stále nahlodávať kondíciu viacerých odvetví slovenského priemyslu. Výhľad priemyslu na nadchádzajúce mesiace teda naďalej nie je optimistický. Problémy, najmä automobilovému priemyslu, by dočasne mohli opäť spôsobovať aj úzke hrdlá, tentoraz v súvislosti s problémami v Suezskom prieplave.

Na druhej strane, v priebehu tohto roka, najmä v jeho druhej polovici, by priemysel mohol konečne ťažiť z pomaly sa zotavujúceho externého dopytu. Jeho rast však bude stále relatívne tlmený, výrazne pod dlhodobým priemerom.

Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank