Každý spotrebiteľ má podľa zákona právo na kúpu tovaru a služieb v bezchybnom stave. V praxi sa ale stáva, že vo výrobe alebo pri poskytovaní služby nastávajú chyby. Ak sú potom tovar alebo služba v chybnom stave, spotrebiteľ si môže náhradu uplatniť v rámci reklamačného konania. O tom, ako reklamovať tovar a služby, rozhodujú okolnosti a druh spotrebiteľského nákupu.

Kedy sa tovar alebo služba považujú za chybné (ako reklamovať tovar):

  • Tovary alebo služby sú bezchybné, ak majú požadovanú kvalitu, množstvo, mieru a normy.
  • Za chyby alebo vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim, zodpovedá predávajúci.
  • Predávajúci nezodpovedá za chyby vzniknuté použitím alebo opotrebovaním u zákazníka.
  • Kadžý tovar alebo služba majú podľa zákonných noriem a pravidiel aj svoju záručnú dobu.
  • Záruka sa vzťahuje aj na zľavnený či zlacnený výrobok či výrobok kúpený vo výpredaji.
  • Ak je výrobok so zľavou kvôli určitej vade, túto vadu potom nie je možné reklamovať.
  • Predávajúci zodpovedá aj za chyby, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe.

Ako dlho môže trvať záručná doba (ako reklamovať tovar):

  • O tom, ako reklamovať tovar, rozhoduje aj zákonná a obchodná záruka. Zákonnú nemôže predávajúci skrátiť.
  • Rozšírená alebo obchodná, servisná záruka je poskytovaná nad rámec zákona. Vo väčšine prípadov ide o platenú službu.
  • Nároky z rozšírenej záruky sú uvedené v podmienkach tejto služby. Môžu sa vzťahovať na celý výrobok alebo len na časť.
  • Ak je na predávanej veci alebo spolu s ňou vyznačená lehota na použitie, pred jej uplynutím sa neskončí záručná doba.
  • Všeobecná zákonná záručná doba je 24 mesiacov a vzťahuje sa na všetky výrobky bez osobitnej záručnej doby.
    • osobitná záručná doba 3 roky platí pri zhotovení stavby,
    • osobitná záručná doba 3 mesiace platí na práce pri oprave a úprave veci,
    • osobitná záručná doba 18 mesiacov platí pri stavebných prácach,
    • osobitná záručná doba 12 mesiacov platí pri predaji použitých vecí,
    • osobitná záručná doba 1 deň platí pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia.
Ako reklamovať tovar
O tom, ako reklamovať tovar a služby, rozhodujú okolnosti (Ilustračné foto: Depositphotos/ako reklamovať tovar)

Aký je postup pri reklamácii tovaru alebo služby (ako reklamovať tovar):

  • Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné, alebo u poverenej osoby.
  • Pri skupinových zájazdoch musí byť v mieste zájazdu prítomná po celý čas poverená osoba oprávnená vybavovať reklamácie.
  • Zákon neustanovuje, akým dokladom sa preukazuje, že výrobok bol u predávajúceho skutočne zakúpený. Najlepšie je predložiť originál dokladu o kúpe alebo záručný list.
  • Rovnako žiadny právny predpis neustanovuje povinnosť reklamovať tovar v pôvodnom obale. To znamená, že predávajúci nie je oprávnený odmietnuť reklamáciu z dôvodu, že chýba originálny obal.
  • Ľudia si môžu papierovú účtenku napríklad aj odfotiť do telefónu. Prevádzka musí tento doklad na reklamáciu akceptovať.
  • Ak niekto platí za tovar či službu bezhotovostne, teda platobnou kartou alebo prevodom, je možné podporne ako doklad použiť bankový výpis, kde je uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a suma.
  • Pokiaľ platil v hotovosti a nemá ani papierovú, ani elektronickú podobu účtenky, spotrebiteľ môže nákup tovaru preukázať napríklad originálnym obalom tovaru alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva.
  • Spotrebiteľ môže požadovať opravu, výmenu, vrátenie kúpnej ceny a vyplatenie primeranej zľavy z ceny.
  • Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia.
  • V odôvodnených prípadoch môže predávajúci reklamáciu zamietnuť a písomne spotrebiteľa vyzvať na prevzatie výrobku.

Aké povinnosti má pri reklamácii predajca (ako reklamovať tovar):

  • Predávajúci, od ktorého si zákazník vadný výrobok zakúpili, je povinný prijať reklamáciu, ktorou si zákazník uplatňuje nároky z vád výrobku.
  • Predávajúci musí vybaviť reklamáciu v zákonom stanovenej lehote 30 dní.
  • Predávajúci musí vybaviť reklamáciu výmenou výrobku, vrátením peňazí, opravou výrobku, primeranou zľavou z ceny výrobku alebo odôvodneným zamietnutím.
  • Ak bol predaný nebezpečný výrobok, predávajúci je povinný vziať ho od späť a vrátiť spotrebiteľovi kúpnu cenu výrobku.
  • Výrobca alebo dovozca je povinný vziať späť nebezpečný výrobok aj vtedy, ak spotrebiteľ nemá doklad o kúpe výrobku.
  • Reklamáciu musí predávajúci vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní, a ak si vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby.
  • Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť a požadovať vrátenie peňazí alebo má právo na výmenu výrobku za nový.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: