Čínska spoločnosť Xiaomi, ktorá sa zameriava najmä na výrobu smartfónov sa chce po rokoch rozsiahlych investícií do elektronického obchodu sústrediť na zvýšenie kamenných predajov v Indii, pričom by sa chcela vyrovnať konkurencii zo strany Samsungu. Elektronický obchod v Indii vzrástol najmä vďaka aktivite spoločnosti Amazon a službe Flipkart od spoločnosti Walmart, čím zaznamenal výrazný rast a spoločnosti Xiaomi to pomohlo preraziť online sa na jednom z najrýchlejšie rastúcich trhov na svete.

Aj keď 44 percent predaja smartfónov v Indii sa uskutočňuje online, kamenný obchod zostáva stále dôležitým segmentom a spoločnosť Xiaomi očakáva, že práve tam sa skrýva ich návod na budúci rast. Prezident indickej divízie Muralikrishnan B poukazuje na fakt, že pozícia spoločnosti v offline je omnoho nižšia ako v online sektore, preto sa chce zamerať práve naň. Len 34 percent predaja indických zariadení Xiaomi v tomto roku pochádza z maloobchodných predajní, zvyšok sa kupuje prostredníctvom webových stránok.

Samsung zatiaľ vo vedení

Čínsky výrobca si chce zobrať príklad od svojho konkurenta, spoločnosti Samsung, ktorá až 57 % percent svojich predajov uskutočňuje v kamenných obchodoch. Samsung si drží v Indii 20-percentný podiel, zatiaľ čo Xiaomi s ponukou lacnejších alternatív 16 percent. Xiaomi preto plánuje rozšíriť svoju sieť predajní nad súčasných 18-tisíc pobočiek, strojnásobiť počet promotérov a ponúkať ďalšie svoje produkty, napríklad televízory či bezpečnostné kamery, medzi ktorými nie je konkurencia taká vysoká. Pre spoločnosť to bude ťažká výzva, keďže v Indii federálna agentúra zmrazila jej bankové aktíva vo výške 673 miliónov USD. Úrad tvrdí, že  Xiaomi vykonávala nelegálne prevody zahraničným subjektom v mene licenčných poplatkov. Spoločnosť však toto obvinenie odmieta a dúfa, že jej stanovisko bude vypočuté a uznané.

Indii predpovedajú odborníci zásadný rast

Stojí pred nami otázka, nakoľko je schopný indický trh poskytnúť pre svetové značky vhodné miesto pre ďalšie expanzie. Niektorí analytici hovoria, že v priebehu nasledujúcich desaťročí by mohla okrem čínskeho trhu predbehnúť americký trh práve India, ktorá má priaznivé výhľady a v súčasnosti aj býčí charakter. Indický trh by malo čakať obdobie rastu, možno práve preto, že je v kontexte ostatných svetových veľmocí podhodnotený a môže v mnohom prekonať očakávania.  Zameriava sa na oblasti akými sú napríklad monetizácia a digitalizácia hospodárstva alebo zmena daňovej štruktúry. Do konca desaťročia má potenciál predbehnúť v rebríčkoch Nemecko a Japonsko, čím by sa stala treťou najväčšou ekonomikou sveta.  Na druhej strane Čína, hoci je stále úrodnou pôdou pre súčasné trendy v oblasti expanzie elektrických vozidiel, trpí problémom vysokej nezamestnanosti mladých ľudí v mestách a rastúcim množstvom dodávateľských reťazcov, ktoré sa z krajiny presúvajú. Je dosť možné, že veľké spoločnosti budú svoje záujmy smerovať práve na indický trh, ktorý má vďaka veľkému počtu potenciálnych zákazníkov šancu poskytnúť výhodnejšie prostredie.

Wonderinterest Trading-Lacenova-Xiaomi chce prepad ceny akcii zvratit investiciami v Indii

Výkonnosť akcií spoločnosti Xiaomi za posledných päť rokov. (Zdroj: Google)

Bilancia po 5 rokoch: výrazný aj rast aj prepad

Spoločnosť Xiaomi oslávila pred pár dňami svojich päť rokov od emitovania akcií na burze. Zlaté obdobie zažila v roku 2020, odvtedy mali akcie skôr klesavú tendenciu.  Tento rok sa hodnota akcií drží v miernych zelených číslach na hranici približne dvoch percent.

Samsung má vo svete významné miesto ako jeden z popredných výrobcov smartfónov. Okrem toho disponuje širokým portfóliom oblastí, v ktorých rozširuje svoje záujmy. V poslednej dobe vynikla správa o spolupráci s americkou farmaceutickou spoločnosťou Pfizer v hodnote 1,2 bilióna wonov (921,38 milióna USD) spečatená dvoma dohodami, ktoré budú platné do roku 2029. Spoločnosť Samsung poskytne Pfizeru skúsenosti z oblasti technológie, aby vyrábala pre Pfizer produkty na liečbu rakoviny, zápalov a podporu imunológie a taktiež vybuduje nový závod v komplexe Samsung Biologics v Južnej Kórei. Okrem tejto spolupráce má Samsung partnerstvá s ostatnými farmaceutickými spoločnosťami, akými sú napríklad Kinsale, Eli Lilly či GlaxoSmithKline.

Wonderinterest Trading-Lacenova-Samsung je jednotkou na indickom trhu a konstantne rastie

Výkonnosť akcií spoločnosti Samsung za posledných päť rokov. (Zdroj: Google)

Keďže obe spoločnosti Xiaomi aj Samsung sa zameriavajú na možné rozšírenie svojho uplatnenia na indickom trhu, pre spotrebiteľov to znamená príjemnú správu v podobe vylepšovania kamenných predajní, inovovania služieb a nových produktov, čo by sa mohlo pozitívne odraziť aj v budúcom vývoji hodnoty akcií týchto spoločností.

Komentár hlavnej analytičky Wonderinterest Trading Olívie Lacenovej