Začínal s podnikaním v Silicon valley v čase dot.com bubliny. Jeho finančný startup ju prežil. Potom rozbiehal v Rusku súkromnú banku, ktorá rástla o stovky percent ročne. Pribúdali jej produkty aj klienti. Neskôr pochopil, že umelá inteligencia je veľmi užitočná aj v bankovníctve a využil to. Investoval do úspešných fintechov v Európe.

„Keď praskla dot.com bublina, tak veľa ľudí na tom prerobilo. Ale e-commerce, ktorý vtedy začínal, sa napokon presadil. Podobne to bude aj s umelou inteligenciou,“ hovorí v rozhovore pre Finsider Miroslav Boublík, výkonný riaditeľ spoločnosti Across Private Investments.

Investorom odporúča, že môžu byť pasívni, ale aktivitu by mali nechať na odborníkov. „Pasívne investovať do akciových indexov je v poriadku, ale časť peňazí by mala byť správne namixovaná a aktívne riadená,“ vysvetľuje nový šéf Acrossu, ktorý plánuje firmu dostať aj na susedné trhy.

Študovali ste na Harvarde v polovici 90. rokov. Učili vás už vtedy investovať či ste sa to naučili sám popri škole?

Študoval som tam MBA a už v druhom ročníku sme si mohli vybrať nejaké vlastné predmety. Už vtedy som si vybral private equity, venture capital, ale mali sme aj bežný manažment firiem. Takže niektoré predmety sa už týkali investícií.

Predtým ste študovali niečo iné?

Áno, programovanie (computer engineering) na Brown University, čo som spočiatku aj robil. Až neskôr som prešiel do biznisu, ale vždy som v ňom mal presah do technológií.

Na prelome milénia ste pôsobili v technologickej  firme Amient v Silicon Valley, práve keď prebiehala dot.com bublina. Ako sa to prejavilo na financovaní a riadení tejto spoločnosti?

Táto firma bol môj prvý startup a bola to výborná skúsenosť. Dot.com bublina nás zasiahla, ale našťastie sme jej prasknutie prežili. Pre mňa ako investora to bola skúsenosť aj v tom, že som zažil rýchly rast aj prepad. Firma bola v podstate fintech, hoci vtedy sa tento výraz ešte nepoužíval. Spolupracovali sme s veľkou kartovou firmou American Express. Spravovali sme im dáta pri platobnom biznise a začínali sme robiť e-commerce. Napokon som firmu predal až po 11. septembri 2001 po útokoch na dvojičky. Bolo to skôr psychologické rozhodnutie. Dovtedy som makal ako začínajúci podnikateľ 20 hodín denne, sedem dní v týždni. Bola to však zaujímavá skúsenosť a dobre, že som ju zažil hneď na začiatku kariéry.

Mobilné bankovníctvo sme zaviedli skôr ako Citi Bank

Potom ste prišli pracovať do Prahy. Prečo?

Už po škole som robil pre poradenskú firmu McKinsey. Neskôr ma zlákal kamarát z tejto firmy do Prahy, kde som rozbiehal jej technologické oddelenie. Ako emigrant som v Česku nikdy nepracoval, takže ma lákalo spoznať postkomunistickú krajinu, odkiaľ pochádzam.

Z Česka ste sa presunuli ďalej na východ do veľkej súkromnej ruskej banky Alfa Bank. Čím sa na začiatku milénia vyznačovali ruské banky? Chceli sa manažmentom podobať tým západným, či mali svoje lokálne špecifiká?

Alfa Bank bola v tom čase najväčšia súkromná banka v Rusku a chcela sa podobať na tie západné. Chcela byť technologickým lídrom. Boli sme jedna z prvých bánk na svete, ktorá zaviedla mobilný banking. Mali sme ho o tri roky skôr ako americká Citi Bank. Zavádzali sme vkladomaty, kde sa dávala hotovosť, to bolo v Rusku dôležité, pretože v biznise sa používalo veľa hotovosti. Zaviedli sme moderné pobočky bez backofficu, ale veľa klientov sme získali práve tými vkladomatmi. Opäť to bola zaujímavá skúsenosť a mrzí ma, kde sa Rusko v posledný rokoch vybralo. V tom čase (rok 2005, pozn. red.) to vyzeralo, že to bude krajina s liberálnou demokraciou.

Keď spomínate, že v biznise bolo veľa hotovosti, platili v Rusku zákony proti praniu špinavých peňazí?

Platili, dokonca sa snažili byť pápežskejší ako pápež. Mali sme pobočky v Holandsku aj v Londýne, takže sme museli byť čistí.

Bola Alfa Bank zameraná na firmy či aj na retailového klienta?

Spočiatku to bola korporátnO investičná banka. Ale keď som po piatich rokoch odchádzal, už sme mali 4,5 milióna retailových klientov. Pričom keď som tam začínal, mala banka asi pol milióna retailových zákazníkov.

Čím ste ich prilákali?

Čiastočne inováciami, novými produktami, ale aj trh výrazne rástol o stovky percent ročne. Začínali sme poskytovať spotrebiteľské úvery, kreditné karty, ale aj hypotéky. Tie sa poskytovali v rubľoch aj dolároch. Niektorí klienti zarábali v dolároch. Moskva bola dolárové mesto.

Miroslav Boublík
Miroslav Boublík (Foto: Across Private Investments)

Fintechy v Indii boli drahé

Z Moskvy ste sa presunuli do ukrajinskej banky Ukrsibbank v Kyjeve. Tá patrila veľkej francúzskej banke BNP Paribas. Aká bola v nej vaša úloha?

Najali ma presne na to isté, čo som robil v Moskve. Lenže keď som tam začal, už vypukla finančná kríza a namiesto rastu biznisu som riešil jeho reštrukturalizáciu. Banka mala problémy s nesplácanými hypotékami. Napokon sme to zvládli a spustili sme aj poskytovanie spotrebných úverov.

Neskôr ste sa už venovali najmä private equity a v spoločnosti Home Credit ste riadili aj venture capital fond. Do akých firiem ste vtedy investovali?

Najmä do fintechov, ktoré boli zaujímavé pre náš biznis. Zainvestovali sme napríklad do maďarského fintechu Barion, ktorý je úspešný dodnes. Tiež sme podporili americký fintech Nymbus. Skúsili sme hľadať aj fintechy v Indii, ale boli pre nás veľmi drahé.

V Singapure ste v dozornej rade softvérovej firme Eureka, ktorá pracuje s umelou inteligenciou (AI). Ako môže táto technológia pomôcť finančnými firmám?

Táto firma používa AI na analýzu telekomunikačných dát, ktoré dokáže monetizovať.  Vie ich používať na marketing, na antifraud pre úverové firmy alebo poisťovne. Vie dáta použiť aj na offline marketing, lebo dokáže zozbierať čísla, koľko ľudí prešlo okolo billboardu. Teraz k telekomunikačným dátam pridali aj open banking dáta –  napríklad v Indii. Táto firma má lepšie dáta ako Google a vie z nich robiť sofistikované analýzy. 

Investor by mal aktivitu nechať na odborníkov

V Across Private Investments chcete spájať privátne bankovníctvo, správu majetku a private equity. Nerobila to táto firma od svojho vzniku?

Robila a mne sa veľmi páči spôsob, ako to robí. Chcel by som to posunúť ešte ďalej. Chcel by som zaviesť merchant banking v zmysle ako ho chápu Američania. Oni kombinujú privátne bankovníctvo s investičným poradenstvom. Across Private Investments je k tomu modelu veľmi blízko, ale je tam čo zlepšovať.

Koho chcete týmito službami osloviť?

Na Slovensku už prebieha generačná výmena medzi podnikateľmi, ktorí založili svoje firmy v 90. rokoch. V privátnom bankovníctve sa dá ešte rozšíriť produktové portfólio, hoci už máme produkty, ktoré bežné privátne banky neponúkajú ako napríklad produkty pre  generačnú výmenu alebo prechod majetku na ďalšie generácie. Chceli by sme ponúknuť aj investície do stredne veľkých firiem v segmente private equity.

Ste zástancom aktívneho investovania?

Určite. Čudujem sa, že ľudia nejdú na lekársky zákrok k niekomu, kto nie je doktor, ale s peniazmi si veľa ľudí myslí, že ich vie investovať. Investor môže byť pasívny, aktivitu by mal nechať na odborníkov. Pasívne investovať do akciových indexov je v poriadku, ale časť peňazí by mala byť správne namixovaná a aktívne riadená.

Across chce expandovať aj do zahraničia. Bude prvý cieľ Česko?

Ešte sme sa úplne nerozhodli, ale Česko je nám blízka krajina. Láka nás aj Rakúsko a Poľsko, ale zatiaľ nie sme taká veľká firma, aby sme mohli expandovať na rôzne trhy naraz.

Neistota nahráva aktívnemu investovaniu

Kde plánujete hľadať investičné príležitosti v čase, keď sú globálne trhy negatívne ovplyvnené neistotou a lokálnymi vojnovými konfliktmi?

Je to najlepšia doba, kedy investovať aktívne. Kupovať za lacno a predávať za draho. Nenechať sa uniesť masou, keď každý kupuje. Tak je to zvyčajne za draho. Vidím teraz na trhu veľa príležitostí.

Investor, ktorý má nakúpené iba akcie siedmych technologických gigantov, robí dobre?

Ak má iba tie, tak je to slabá diverzifikácia investícií. Mal by mať časť peňazí aj v dlhopisoch a v alternatívnych investíciách. Mal by svoje portfólio rebalansovať. Uvidíme, aký dopad bude mať umelá inteligencia na reálny biznis a na ktoré odvetvia. Keď praskla dot.com bublina, tak veľa ľudí na tom prerobilo. Ale e-commerce, ktorý vtedy začínal, sa napokon presadil. Podobne to bude aj s AI.

Akými investičnými ikonami sa inšpirujete a prečo?

Mám rád prístup k investovaniu Warrena Buffeta. On analyzuje firmy dlhodobo a neinvestuje s masou. Vie zistiť, či je firma podhodnotená alebo nadhodnotená a podľa toho sa rozhoduje.

Miroslav Boublík

Študoval manažment na Harvarde. Kariéru začínal v USA. Pracoval napríklad v poradenskej spoločnosti McKinsey. V prvej dekáde milénia bol vo vedení bánk v Rusku a na Ukrajine. Vo finančnej skupine Home Credit International sa vypracoval až na pozíciu Managing Partner pre Corporate Venture Capital. V Acrosse Private Investments nastúpil v polovici marca tohto roku na pozíciu na pozíciu CEO.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: