Na Slovensku v poslednom období pribúdajú bezhotovostné bankové pobočky. Pracovníci banky sa tu venujú predovšetkým poradenstvu a predaju zložitejších produktov. Ak chce klient vložiť či vybrať hotovosť, musí použiť bankomat. No ak potrebuje vymeniť peniaze, musí si nájsť pobočku, kde hotovosť prijímajú.

Podobne ako pri iných zmenách v bankovníctve aj k rozširovaniu bezhotovostných pobočiek prispela pandémia. „Obdobie koronavírusu banku tiež utvrdilo v tom, že klienti veľmi potrebujú kvalitné finančné poradenstvo, tvoriť si finančné rezervy a myslieť na budúcnosť,“ vraví hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marca Cesnaková. Mnohí ľudia počas pandémie začali viac využívať platby kartou a internet banking. Menej tak potrebujú pobočku a banky takouto zmenou nahnevajú výrazne menej ľudí, ako by tomu bolo ešte pred dvomi rokmi.

Slovenská sporiteľňa mala na konci marca 206 pobočiek. Bez hotovosti funguje 23 z nich. Podľa M. Cesnakovej je navyše v blízkosti každej bezhotovostnej pobočky aj taká, v ktorej sa s hotovosťou pracuje. Bezhotovostné pobočky tak Slovenská sporiteľňa má najmä v mestách, v ktorých prevádzkuje viacero pobočiek. „Klienti si teda vedia vopred vybrať, ktorú navštívia. Navyše, v každej bezhotovostnej pobočke ja aj vkladomat,“ dodala M. Cesnaková. Podobne išla na to aj ČSOB. Tá má v súčasnosti dve bezhotovostné pobočky – obe sa nachádzajú v Bratislave.

mBank má len bezhotovostné pobočky

Tatra banka začala s transformáciou časti svojich pobočiek na bezhotovostné v roku 2019. Aktuálne ich má 22, do konca mája pribudnú dve ďalšie. Podľa hovorkyne Tatra banky Zuzany Žiaranovej bol pred transformáciou najčastejšie využívanou hotovostnou službou vklad hotovosti. Ten možno realizovať cez bankomat s vkladovou funkciou, ktorých má banka aktuálne 150 a väčšinou sú dostupné nonstop. „Paralelou tejto digitalizácie bol pred niekoľkými rokmi výber hotovosti, ktorý prešiel rovnakou transformáciou, akou dnes prechádza služba vklad,“ vraví Z. Žiaranová.

UniCredit Bank na Slovensku prevádzkuje osem bezhotovostných pobočiek. „V Česku mame už niekoľkoročnú skúsenosť s týmto modelom a v súčasnosti prevádzkujeme 56 bezhotovostných franšíz a 7 pobočiek. Všetky sú vybavené vkladomatom,“ vraví hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

Klienti si podľa nej na nový model obsluhy zvykajú veľmi rýchlo. Bežní klienti i podnikatelia podľa nej oceňujú najmä možnosť kedykoľvek počas dňa vložiť zadarmo peniaze na účet na vlastný i na cudzí účet v UniCredit Bank.

Už od svojho príchodu na Slovensku má mBank všetky pobočky bezhotovostné. Riaditeľ pre digitálne kanály, pobočky a externých partnerov mBank Tomáš Reytt tvrdí, že nad zmenou tohto konceptu ani neuvažujú. mBank klientom pritom neponúka ani vlastné bankomaty či vkladomaty. Klienti môžu peniaze vyberať z cudzích bankomatov, pričom zadarmo sú všetky výbery nad 70 eur. Kto chce však vložiť hotovosť, musí ju buď poslať poštovou poukážkou na účet, alebo vložiť do inej banky a peniaze následne previesť.

Banky môžu ušetriť

Motiváciou k prerábaniu pobočiek na bezhotovostné je predovšetkým úspora nákladov. Koľko banky konkrétne ušetria, však nechcú povedať. „V prípade nastavenia komplexu opatrení v modeli pobočkovej siete, môžeme hovoriť o pozitívnom vplyve na nákladovosť,“ hovorí Z. Ďuďáková z UniCredit Bank.

V prípade bezhotovostnej pobočky odpadajú náklady na prácu s hotovosťou. Banka nepotrebuje mať trezor, v ktorom peniaze uchováva, nepotrebuje prístroje na počítanie peňazí, nemusí riešiť prepravu peňazí ani ich zabezpečenie. Na druhej strane by pracovník takejto pobočky mal byť produktívnejší. Namiesto toho, aby pracovný čas trávil pri práci s hotovosťou, môže sa venovať poradenstvu pri hypotékach či investíciách. Predáva tak produkty, na ktorých banka zarobí viac, ako keď spracúva hotovosť. Podľa bankárov navyše ľudia radšej pracujú na bezhotovostných pobočkách, pretože sa nemusia báť prepadnutia.

Na druhej strane banka musí pri prerobení pobočky na bezhotovostnú rátať s vyššími nákladmi v podobe inštalácie bankomatu, ktorý zvládne aj prijímať vklady. Viaceré banky však v posledných rokoch vkladomatmi nahrádzajú klasické bankomaty aj na miestach, kde si ponechávajú klasické pobočky.

Bezhotovostné pobočky pre klientov predstavujú prijateľnejšiu alternatívu, ako keby ich banka mala zrušiť úplne. Banky totiž v poslednom období urýchlili ich zatváranie a v súčasnosti je na Slovensku najmenej bankových pobočiek od roku 2003. Zavedenie bezhotovostnej pobočky môže byť prospešné aj pre banku. Tá na jednej strane ušetrí, na druhej strane nepríde o nový biznis z územia, ktoré daná pobočka obsluhuje.