Sociálna poisťovňa mení prihlasovanie do svojich e-Služieb. Po novom sa na to už nebude používať takzvaná Grid karta, ale len heslo a aplikácia, alebo elektronický občiansky preukaz s čipom (eID). Používatelia Grid kariet ich ešte na prihlásenie môžu používať do konca marca budúceho roka. Novým klientom sa ale nové karty už vydávať nebudú.

Pôvodne sa mali Grid karty definitívne prestať používať od januára budúceho roka. Sociálna poisťovňa ale termín predĺžila na základe žiadostí od firiem a podnikateľov. Napriek predĺženému termínu ale používateľom kariet odporúča, aby si čo najskôr aktivovali iný spôsob prihlásenia. Buď pomocou občianskeho preukazu alebo hesla a aplikácie.

Nový spôsob prihlasovania sa v zásade týka zamestnávateľov, samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO), ale aj bežných ľudí, ktorí majú prístup do svojho účtu poistenca. Okem eID sa môžu do služieb prihlásiť pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie. V tomto prípade ale budú musieť používatelia absolvovať aktiváciu prístupu.

Pre tých, ktorí používajú na prihlásenie do e-Služieb už občiansky preukaz s čipom, sa v zásade nič nemení. Niektoré firmy či živnostníci si ale budú týmto spôsobom chcieť schránku aktivovať prvýkrát. Aby sa do systému prihlásili, budú potrebovať občiansky preukaz s čipom, takzvanú čítačku kariet, aktivované certifikáty a potrebné aplikácie.

Klienti potrebujú občiansky preukaz s čipom

Ak sa chce niekto prihlasovať do e-Služieb pomocou eID, jeho občiansky preukaz musí mať na zadnej strane čip. Elektronický občiansky preukaz sa pritom používa aj na komunikáciu a výmenu dokumentov aj s inými štátnymi úradmi. V prípade, že si niekto elektronickú schránku pomocou eID už aktivuje, štát mu bude zasielať väčšinu úradnej komunikácie elektronicky.

Požiadať o občiansky preukaz s čipom musí každý osobne na okresnom policajnom úrade v oddelení dokladov. Nezáleží ani na tom, či má žiadateľ v danom okrese trvalé bydlisko. Môže to urobiť v okrese, v ktorom sa práve nachádza. Vydanie preukazu stojí 4,50 eura a trvá to spravidla 30 dní, ale za príplatok 20 eur je možné ho mať už do dvoch dní.

Keď už firma alebo živnostník mali či získali občiansky s čipom, zamestnanci na okresnom úrade im ešte musia aktivovať certifikáty a odovzdať takzvanú čítačku kariet. Opäť to musia vybaviť osobne na ktoromkoľvek oddelení dokladov. Pred návštevou si ale treba pripraviť tri kódy, ktoré budú slúžiť na prihlásenie a chránia údaje na eID.

Každý si kódy určí podľa seba. Ide o šesťmiestny bezpečnostný osobný kód (BOK), šesťmiestny kvalifikovaný elektronický podpis PIN (KEP PIN) a osemmiestny kvalifikovaný elektronický podpis PUK (KEP PUK). Zamestnanec úradu nahrá vymyslené kódy do systému a žiadateľovi odovzdá čítačku občianskeho preukazu. Tento proces aj čítačka sú zadarmo.

Občiansky preukaz s čipom
Požiadať o elektronický občiansky preukaz s čipom treba osobne. (Ilustračné foto: Freepik)

Aplikácie pre každý operačný systém

Keď už firma či živnostník získajú občiansky preukaz s čipom, potrebné certifikáty a čítačku, musia si ešte do svojho počítača stiahnuť párovacie aplikácie. Sú k dispozícii priamo na stránke Slovensko.sk, ktorá podľa operačného systému počítača automaticky vygeneruje odkazy na stiahnutie potrebných aplikácií. Celkovo by mali byť tri.

Ide o ovládač k čítačke čipových kariet, aplikáciu pre prihlasovanie cez eID a aplikáciu pre kvalifikovaný elektronický podpis. Po inštalácii by mala aplikácia používateľa požiadať o zadanie kódu BOK. Zároveň treba mať k počítaču pripojenú čítačku spolu s občianskym preukazom. Pripojenie čítačky je cez klasický USB port.

Posledným krokom je aktivácia elektronickej schránky cez portál Slovensko.sk. Pre prihlásenie je potrebné mať stále pripojenú čítačku aj s občianskym preukazom a zadať BOK a ZEP PIN. Potom už len aktivovať schránku pomocou tlačidla, ktoré je v pravom hornom rohu a na túto akciu vyzýva.

Cez občiansky do e-Služieb

Do e-Služieb Sociálnej poisťovne sa ale potom treba prihlásiť cez jej samostatnú webovú stránku. V rámci vybavenia prístupu do e-Služieb pobočka Sociálnej poisťovne vydá klientovi protokol s aktivačným kľúčom. Ten si bude musieť každý vybaviť osobne.

Pri prihlasovaní je potom potrebné kliknúť na tlačidlo „Slovensko e-ID“. Systém zobrazí výzvu na zadanie predtým vygenerovaného aktivačného kľúča. Po jeho zadaní bude eID spárované s účtom e-Služieb. Ide o jednorazovú aktiváciu, po ktorej prebieha ďalšie prihlásenie cez občiansky preukaz s čipom rovnako ako na portáli Slovensko.sk alebo na iných službách verejnej správy.

V prípade, že už klient má prístup do e-Služieb, môže si spôsob prihlásenie zmeniť v nastaveniach vpravo hore. V položke „Bezpečnosť“ si vyberie možnosť „Aktivovať eID“. Po stlačení sa zobrazí aktivačný kľúč, ktorý bude potrebný pri ďalšom prihlásení.

Po odhlásení a opätovnom prihlasovaní sa už môže používateľ prihlásiť cez svoj občiansky preukaz s čipom. Systém ho ešte predtým vyzve na zadanie vygenerovaného aktivačného kľúča.

Návod na prihlásenie cez heslo a aplikáciu:

  • Klient si môže stiahnuť jednu z aplikácií FreeOTP, Google Authenticator alebo Microsoft Authenticator do svojho smartfónu (pre Android alebo iOS).
  • Pomocou nej si nasníma QR kód z e-Služieb (len pri prvej aktivácii) a aplikácia mu vygeneruje jedinečný kód, ktorým sa overí ich prístup.
  • Pri každom ďalšom prihlásení pomocou mena a hesla vyzvú e-Služby používateľa, aby zadal jedinečný kód z mobilnej aplikácie a potom ho presmerujú do prostredia e- Služieb.
  • Po aktivovaní tohto prihlásenia si klient môže spravovať svoj profil sám. Môže si zmeniť heslo v záujme ochrany pred zneužitím alebo si ho obnoviť, ak ho zabudne.

Zdroj: Sociálna poisťovňa