Online nakupovanie sa stalo neoddeliteľnou súčasťou života mnohých ľudí vďaka svojej rýchlosti, pohodliu a často aj výhodnejším cenám. Avšak, ani v tomto modernom spôsobe nakupovania sa nemožno vyhnúť rizikám, najmä ak ide o e-shopy, ktoré ešte neboli vyskúšané.
„Podvodné e-shopy sú, žiaľ, stále realitou. Niektoré z nich sú prepracovanejšie ako v minulosti, preto môže byť náročnejšie ich na prvý pohľad odhaliť,” upozorňuje Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 6 000 slovenských e-shopov.
Podľa M. Auxtovej je jedným zo základných krokov odhalenie pôvodu e-shopu a overenie kontaktných údajov. Aj e-shopy s doménou “.sk” alebo so slovom “Slovensko” v názve nemusia byť slovenské. Preto je vhodné si overiť kontaktné údaje prevádzkovateľa – email, telefón a sídlo firmy.
Podvodné e-shopy často používajú názvy obľúbených značiek alebo sa len minimálne líšia od skutočných slovenských e-shopov. Chýbajúce alebo neúplné obchodné podmienky, reklamačný poriadok a adresa pre vrátenie tovaru sú ďalšími varovnými signálmi.
M. Auxtová tiež upozorňuje na podozrivo nízke ceny. „Značkový tovar z nových kolekcií o polovicu lacnejší ako v zabehnutých e-shopoch je často priveľmi lákavá ponuka na to, aby bola pravdivá,” vraví.
Recenzie e-shopu, pravopisné chyby, chýbajúca diakritika, nekvalitné fotografie či nedostatočný popis výrobkov môžu byť tiež indikátormi podvodného obchodu. Vyhýbať sa je potrebné nielen nákupom a platbám za tovar, ale aj registráciám, ktoré môžu slúžiť na zber údajov a ich následné zneužitie.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: