Poisťovacie podvody vlani nezastavila ani pandemická situácia. Napríklad poisťovňa Allianz – Slovenská poisťovňa hlási najvyššiu sumu poisťovacích podvodov za posledných 17 rokov. Kým za prvý pandemický rok 2020 bola ich výška v sume 8,5 milióna eur, za vlaňajšok hodnota odhalených podvodov stúpla o 13 percent a dosiahla 9,5 milióna eur.

Podobný rast zaznamenala aj poisťovňa Uniqa. Vyšetrovanie s preukázaním podvodných aktivít bolo vlani ukončené v 220 kauzách. Ich počet podľa jej štatistík stúpol oproti roku 2020 skoro o pätinu. Celkovo sa chceli klienti obohatiť o čiastku 637 500 eur. Suma odhalených podvodov tak medziročne stúpla o 12 percent.

Podľa analytikov je za rastom objemu podvodov čiastočne pandemická situácia a zhoršenie ekonomických podmienok bežných ľudí, ale aj podnikateľov. Niektorí sa ich zrejme snažili riešiť aj pokusom získať chýbajúce peniaze z poistenia. Ide pritom len o prípady, ktoré sa poisťovni podarilo odhaliť včas.

Odborníci, ale aj samotné poisťovacie domy ale predpokladajú, že podvodov je v skutočnosti omnoho viac. Podľa všeobecných odhadov by mohlo ísť približne o 20 percent všetkých nahlásených poistných udalostí. Odborníci v zahraničí dokonca hovoria až o 50 percentách.

Poisťovne majú vlastných „policajtov

Poisťovacie domy sa musia novým metódam podvodníkov z roka na rok prispôsobovať. Nájdu sa medzi nimi aj takí, ktorí si pokus o podvod neplánujú a takzvaných likvidátorov len ťažko oklamú. Podľa poisťovní sa však nájdu aj prípady, kedy je odhalenie nekalých úmyslov veľmi zložité. V službách preto majú aj vlastné vyšetrovacie tímy.

Pri odhaľovaní podvodov sa tak ľudia môžu stretnúť aj s tým, že v službách poisťovne natrafia na bývalých policajtov, dopravných a požiarnych znalcov či rôznych analytikov. Okrem toho si poisťovacie domy pomáhajú aj spoluprácou s detektívnymi kanceláriami, hasičmi, lekármi či takzvaným registrom poistných udalostí.

Ten slúži na výmenu informácií o historických a súčasných škodách. Overuje sa v ňom aj pravdivosť a úplnosť údajov od klienta. Register je počinom Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) a začal sa používať pred zhruba piatimi rokmi.

Poisťovacie podvody
Poisťovacie podvody vlani nezastavila ani pandemická situácia. (Ilustračné foto: Freepik)

Prípadné poisťovacie podvody však môže odhaliť zamestnanec alebo softvérový systém už pri uzatváraní poistky. Poisťovne na to majú svoje systémové procesy, ktoré môžu podozrivú zmluvu odhaliť ešte pred tým, ako sa poistenec o podvod nakoniec pokúsi.

Ľudí pritom od pokusov neodrádza ani možnosť trestného stíhania. Aj keď poisťovne vo väčšine prípadov volia len cestu zamietnutia poistného plnenia, v niektorých prípadoch podávajú aj trestné oznámenie. V prípade dokázania viny môže ísť poistenec za poisťovacie podvody do väzenia až na 15 rokov.

Ľudia podvádzajú najmä pri autách

Poisťovne väčšinou najviac problematických prípadov odhalia pri poistení vozidiel. To bol vlani aj prípad poisťovne Uniqa. Havarijné poistenie a povinné zmluvné poistenie (PZP) sa tam vlani spoločne podieľali na celkovom počte novo šetrených pokusov o podvod z viac ako polovice . V PZP vzrástla incidencia o 32 percent a v havarijnom poistení o päť percent.

Poisťovňa riešila napríklad prípad, kedy klient nahlásil odcudzenie drahého vozidla a uplatnil si škodu zo svojho havarijného poistenia. „Na základe podozrivých okolností sa dôsledne vyšetrilo nielen zmiznutie vozidla, ale aj majetkové pomery klienta. Následne sa zistilo, že vozidlo bolo ukradnuté na objednávku,“ prezradila hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová s tým, že majiteľ si takto chcel pokryť svoje akútne finančné záväzky a škoda by presiahla 24-tisíc eur.

Naopak, Allianz vlani zaznamenal mierny pokles pokusov o poisťovacie podvody pri vozidlách. „Tento trend súvisí najmä obmedzením jazdenia počas pandémie, a teda aj menším počtom škôd na vozidlách. V PZP sme odhalili podvody za viac ako 1,3 milióna eur, v havarijnom poistení suma pokusov o podvod presiahla 828-tisíc eur,“ vyčísľuje vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz Jaroslava Kováčiková.

Pri pokusoch o podvod pri vozidlách sa ľudia tiež často snažia uplatniť si jednu škodu dvakrát. „Riešili sme prípad, keď nám poistený nahlásil škodu na svojom luxusnom vozidle, kde údajne počas cesty na rýchlostnej ceste nabehol na nezistený predmet a poškodil si všetky disky kolies, ktoré bolo treba vymeniť. V spolupráci s konkurenčnou poisťovňou a s registrom poistných udalostí sme zistili, že poistné plnenie za túto škodu už bolo vyplatené pred dvomi rokmi,“ dopĺňa J. Kováčiková.

V konečnom dôsledku však môžu na podvody doplatiť aj poctiví klienti. Poisťovacie domy totiž tvrdia, že vyšetrovanie a odhaľovanie podvodov je čoraz drahšie. Vyššie náklady tak môžu nakoniec premietnuť aj do cien poistiek.