Tento rok nastal na poistnom trhu dôležitý obrat. Dve najväčšie poisťovne si vymenili miesta v rebríčku trhového podielu. Po rokoch, kedy na jeho čele bola neustále Allianz – Slovenská poisťovňa, sa na prvé miesto dostala Kooperativa. Podľa údajov Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) dosiahla Kooperativa na konci prvého polroka podiel na úrovni 25,2 percenta. Allianz skončil tesne za ňou s podielom 24,7 percenta. Medzi poisťovňami je tak v predpísanom poistnom rozdiel vo výške šiestich miliónov eur.

Zmena v rebríčku je výnimočná hlavne v tom, že Allianz sa v minulosti stal najväčšou poisťovňou na Slovensku vďaka kúpe bývalej štátnej poisťovne. Veľkú časť svojho poistného kmeňa získal kúpou Slovenskej poisťovne na začiatku milénia. Tá fungovala v podstate od 20. rokov minulého storočia a počas obdobia komunizmu až do revolúcie v roku 1989 mala monopolné postavenie na trhu. Keďže sa ju nepodarilo sprivatizovať, bola vyhlásená súťaž, v ktorej uspela nemecká spoločnosť Allianz. Od januára 2003 sa jej slovenská dcéra zlúčila so Slovenskou poisťovňou a vznikla Allianz – Slovenská poisťovňa.

Kooperativa začala písať svoju históriu po revolúcii. Až vtedy zákony umožnili, aby na poistný trh vstúpili aj súkromné tuzemské a zahraničné firmy. Kooperativa bola založená 30. októbra 1990. Jej majoritným akcionárom je rakúska skupina Vienna Insurance Group. Tá podniká hlavne v strednej a východnej Európe. Do rovnakej skupiny na Slovensku sa v roku 2001 zaradila aj Komunálna poisťovňa. Obe poisťovne fungujú naďalej samostatne.

Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky bol trh ešte malý. Štatistiky ukazujú, že napríklad rok po vzniku SR tvorilo predpísané poistné približne deväť miliárd slovenských korún. V prepočte ide zhruba o 300 miliónov eur. Pre porovnanie, za prvých šesť mesiacov tohto roka bolo predpísané poistné za celý trh vyše 1,33 miliardy eur. Podiel na trhu sa meria práve pomocou predpísaného poistného, ktoré zahŕňa celkový objem získaného poistného danej poisťovne od klientov v sledovanom období. Jeho výška sa preto považuje za dôležitý ukazovateľ výkonnosti poisťovne.

O tom, že Allianz sa dostal na vrchol hlavne vďaka kúpe Slovenskej poisťovne, svedčí aj rozdelenie trhu v roku 2002, keď Allianz a Slovenská poisťovňa fungovali naposledy ako samostatné spoločnosti. Slovenská poisťovňa mala vtedy podiel na úrovni 34,88 percenta, zatiaľ čo Allianz poisťovňa bola s podielom 8,34 percenta až siedmou najväčšou poisťovňou na trhu. Kooperativa v tom čase bola druhá a patrila jej takmer desatina trhu. O rok neskôr už mala Allianz – Slovenská poisťovňa podiel na slovenskom trhu na úrovni 44,36 percenta a Kooperativa zostala druhá s podielom vo výške 17,35 percenta.

Podiely poisťovní na Slovensku (1. polrok 2023)

PoisťovňaPredpísané poistné
(mil. €)
Podiel
(%)
Kooperativa345,69425,2
Allianz – Slovenská poisťovňa339,26324,7
Generali178,68113,0
Uniqa148,27910,8
NN71 1395,2
Union67,5784,9
MetLife Europe57,0574,2
ČSOB55,0264,0
Komunálna poisťovňa52,5903,9
Wüstenrot27,3462,0
BNP Paribas Cardif21,4041,6
Youplus7,1460,5
Pozn.: Uvedené sú trhové podiely poisťovní vrátane aktívneho zaistenia. Zdroj: SLASPO

Kooperativa začala predávať poistky cez banku

Kooperativa sa v prvých rokoch milénia zapojila do povinného zmluvného poistenia (PZP), ktoré sa v tom čase demonopolizovalo. Dovtedy ho predávala len Slovenská poisťovňa, po zmene zákona sa do povinného poistenia mohli zapojiť aj ďalšie spoločnosti. Zákon o PZP nadobudol účinnosť v septembri 2001. Kooperativa hneď v prvom roku otvorenia trhu s povinnými poistkami dosiahla predpísané poistné presahujúce 5,3 miliardy korún a získala trhový podiel na úrovni takmer 15 percent. V ďalšom roku si Kooperativa pripísala v poistnom ďalšie dve miliardy korún a dosiahla podiel na úrovni 17,6 percenta. Bolo to vidno aj na celkových číslach za neživotné poistenie, kam patria aj povinné poistky na vozidlá.

V tom čase, rovnako ako v súčasnosti, neživotnému poisteniu kraľovala Allianz – Slovenská poisťovňa. Po otvorení trhu s PZP sa klienti rozpŕchli aj do iných poisťovní, ktoré začali medzi sebou súperiť. V súčasnosti v neživotnom poistení patrí Kooperative 21,9-percentný podiel, Allianz zase ovláda 29 percent trhu. V peňažnom vyjadrení rozdiel medzi nimi v prvom polroku predstavoval 60 miliónov eur.

Cesta k vyššiemu podielu Kooperativy pokračovala vznikom Poisťovne Slovenskej sporiteľne, ktorú v roku 2003 založila najväčšia slovenská banka. V roku 2008 ju kúpila Vienna Insurance Group. Súčasťou Kooperativy sa Poisťovňa Slovenskej sporiteľne stala až v roku 2018. Poisťovňa si tak rozšírila poistný kmeň. Narástol jej tak aj objem predpísaného poistného.

kooperativa
Foto Finsider: Peter Csernák

Poisťovňa Slovenskej sporiteľne mala pred predajom podiel na trhu na úrovni 6,3 percenta a celkové predpísané poistné presahovalo 154 miliónov eur. Kooperativa mala pred prevzatím 19,13-percentný podiel s poistným presahujúcim 468 miliónov eur. O dva roky neskôr už jej podiel dosahoval takmer 24 percent s predpísaným poistným na úrovni vyše 610 miliónov eur.

Výhodou tohto spojenia je z pohľadu Kooperativy aj vznik nového predajného kanála. Poistky sa totiž začali predávať priamo v pobočkách najväčšej banky. Tá ich ponúka klientom napríklad k spotrebným úverom či hypotékam. Fungovanie tohto obchodného modelu dokazuje aj úspešnosť predaja. Podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej si hypotéku poisťuje približne tretina klientov, spotrebný úver viac ako dve tretiny. „Samozrejme, proti rizikám sa chránia aj ďalší, využívajú na to životné poistky a ďalšie riešenia tretích strán. V banke evidujeme slušný záujem klientov aj o ďalšie formy poistenia, keďže práve poistenie parí medzi kľúčové piliere nášho finančného plánu. Napríklad v prípade bežne plateného životného poistenia sme dosiahli v prvom polroku až 14-percentný podiel na trhu,“ uviedla hovorkyňa.

Konkurencia stratila klientov

Kooperative ako aj iným poisťovniam na trhu mohli k vyššiemu podielu pomôcť aj kroky Allianz – Slovenskej poisťovne. Zhruba pred tromi rokmi spustila projekt výmeny starých poistných zmlúv za nové. Zmena sa týkala privátnych poistných zmlúv poistenia nehnuteľnosti a domácnosti uzatvorených pred rokom 2018. Poisťovňa to odôvodňovala zjednodušením a zefektívnením produktového portfólia. Okrem toho začala kvôli digitalizácii od klientov vyžadovať ako povinný údaj ich email.

Každý, koho sa zmena týkala, dostal v predstihu oznámenie o zániku zmluvy s tým, že môže prejsť na novú zmluvu. Špeciálne Allianz mal v portfóliu ešte zmluvy Slovenskej poisťovne spred roku 1989 s poistnými sumami na rodinné domy v starej cene. V súčasnosti by už ľuďom v prípade poistnej udalosti na zničený dom takáto poistka nestačila. Pri novej zmluve sa nastavovala aj poistná suma, čo zvýšilo aj cenu samotnej poistky.

Pri migrácii tak poisťovňa niektorých klientov stratila. Tí odišli do iných poisťovní alebo zostali bez krytia. Allianzu však dlhodobo pri poistných zmluvách ide predovšetkým o rentabilitu. To v praxi znamená, že chce mať stabilný a kvalitný poistný kmeň. Ten by mali tvoriť klienti, ktorí z poistenia len tak ľahko neodídu ani v prípade, že sa bude meniť cena. Podľa informácií portálu Finsider sa poisťovňa odchodu klientov po zmene zmlúv príliš neobávala.

O tom, že Allianzu nejde len o to, aby mala najväčší podiel na trhu, svedčia aj jeho obchodné výsledky. Vlani mal Allianz náskok pred Kooperativou v trhovom podiele približne o jedno percento. Napriek malému rozdielu v podiele bol v ziskovosti oboch poisťovní výrazne vyšší rozdiel. Kým Allianz dosiahol čistý zisk 118,6 milióna eur, Kooperativa skončila s plusom 39,53 milióna.

V životnom poistení Kooperativa v súčasnosti dosahuje trhový podiel na úrovni 30,5 percenta a Allianz 17,8 percenta. Rozdiel sa v tomto segmente doháňa len veľmi ťažko. Životné poistky sú totiž dlhodobá záležitosť a poisťovne ich nebudú uzatvárať na silu. Do hry vstupuje aj pravidelné prehodnocovanie zmlúv. Parametre životnej poistky sa totiž v priebehu života môžu meniť podľa potrieb poisteného. Keď sa potom po zmene zmluvy zvyšuje poistná suma, spravidla sa zvyšuje aj cena poistky. Poisťovniam tak rastie aj celkové predpísané poistné. To sa týka všetkých poisťovní, ktoré ponúkajú produkty životného poistenia. Kooperative pri životnom poistení výrazne pomáha aj spolupráca so Slovenskou sporiteľňou.

Spájanie poisťovní

Medzi odborníkmi sa v minulosti hovorilo napríklad o možnom spojení Komunálnej poisťovne a Kooperativy, keďže majú rovnakého majiteľa. Ak by to urobili, ich podiel by po zlúčení stúpol na vyše 29 percent. Aj z ekonomického hľadiska by to mohlo rakúskej skupine dávať zmysel. Pri dvoch poisťovniach totiž vznikajú duplicitné náklady napríklad na manažment, administratívu a ďalšie úkony. Tento úmysel rakúska spoločnosť ani jej dcérske firmy nikdy nepotvrdili. Navyše niektoré činnosti Kooperativa s Komunálnou poisťovňou už v súčasnosti zdieľajú.

Kooperativa sa tesne pred koncom vlaňajška rozhodla vstúpiť aj na trh s dôchodkovým sporením. Kúpila dôchodkovú správcovskú spoločnosť 365.life a získala sto percent jej akcií. Tento obchod nemal vplyv na trhový podiel poisťovne, keďže ten počíta len s predpísaným poistným. Poisťovňa aj 365.bank pri oznámení kúpy avizovali, že budú naďalej využívať „vzájomné synergie a know-how“.

V rámci všetkých spoločností má dôchodková správcovská spoločnosť od Kooperativy najmenej klientov aj najnižší objem čistého majetku v sporení. Podľa posledných štatistík z konca vlaňajška mala vtedy ešte spoločnosť 365.life 124 902 klientov. Podľa aktuálnych údajov je objem úspor v garantovaných fondoch na úrovni 405,14 milióna eur. Kooperativa chce získať aj licenciu na vyplácanie dôchodkov z druhého piliera. V súčasnosti ju majú len Allianz – Slovenská poisťovňa, Generali a Union.

Poisťovňa Kooperativa sa už viac ako päť rokov venuje aj realitným investíciám na slovenskom trhu. Zameriava sa hlavne na výstavbu nájomných bytov. Naposledy poisťovňa oznámila projekt výstavby nájomných bytov v Žiline.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: